Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Det daglige forældresamarbejde

Det daglige forældresamarbejde

Indkøring og forældresamarbejde: 

Når I starter i Græshoppen er det vigtigt, at I som familie føler jer trygge. Det er vores ansvar, at I kan mærke, at vi er interesseret i jeres barn og jeres familie og sammen skaber vi dermed en god relation. Det er vigtigt, at I orienterer os om stort og småt om jeres barn sådan, at vores kendskab bliver så godt som overhovedet muligt allerede fra start. 
Det overordnede forældresamarbejde består af en 3 mdr. start samtale, forældrekonsultationer efter behov (tilbud til alle i november), tilbud om en overleverings samtale når barnet rykker fra vuggestuen til børnehaven (her deltager den primære voksne i vuggestuen sammen med den nye primære voksne i børnehaven) samt en afsluttende skolestarter samtale, når barnet forlader institutionen.
Vi observerer og tager ansvar for, at barnet får en optimal udvikling, mens det er i institutionen samt nedskriver barnets udviklingsforløb til brug ved samtaler.
Medhjælperen/den studerende deltager i samtaler og har på sigt en relation til det enkelte barn. Han/hun har et medansvar i den pædagogiske udvikling i huset, men det er pædagogens ansvar, at det enkelte barn bliver "set".
Forældresamarbejdet er tæt på altafgørende for hvor godt et institutionsliv det enkelte barn får og det er derfor vigtigt, at nye børn og forældre får en god fornemmelse af hele vores institution når de starter. 
Nye børn og forældre vises rundt i hele huset, så de fra start føler sig velkomne ikke kun på stuen, men i hele huset.
Vi hilser hver dag på alle børn og forældre, og vi siger farvel, når vi går. Vi har kontakt med alle børnene og sørger for, at alle forældre løbende bliver informeret om deres barns trivsel og udvikling. Vi holder forældresamtaler, som beskrevet ovenfor, og et årligt forældremøde.
Derudover er der faste årlige arrangementer som sommerfest og julefest. 

Hvad kan man spørge om?

Man spørge os om alt, der vedrører barnet og vores hverdag. I hverdagen vil det ofte være muligt at tale sammen, når I kommer eller går. Vi anser den daglige kontakt for den vigtigste kommunikationsform. I kan også ringe til os i løbet af dagen, hvis det mod forventning ikke er muligt at tale sammen ved aflevering eller afhentning.
Hvis I har brug for en snak med os om ting, der kræver mere ro og længere tid, planlægger vi en samtale. Samtalen vil altid være med to medarbejdere, der kender jer og jeres barn godt. Alle samtaler finder sted inden for vores arbejdstid og er selvfølgelig fortrolige. 
Forældremøde. 
Vi har forældremøde i april måned, hvor der også valg til bestyrelsen samt beretning fra bestyrelsesformanden og lederen. Derefter er der stuemøder/afdelingsmøder på alle stuer/afdelinger, hvor I får information om, hvordan det går, og hvad vores fremadrettede fokuspunkter er i institutionen. Der vil være en dagsorden, og I er velkommen til at komme med emner, I ønsker drøftet.

Hvad skal vi vide?

Vi skal vide, hvordan barnet har det hjemme. Både når det går godt, og hvis der er problemer, der berører barnet i hverdagen. Vi tager altid udgangspunkt i, at barnet har det godt, hvis vi ikke hører andet. Hvis der sker ting i familien, der kan påvirke barnet, skal vi vide det, så vi kan tage ekstra hensyn. Det kan f.eks. være, de mindre ting, som f.eks. hvis det har været en nat med lidt søvn. Samt større begivenheder f.eks. et dødsfald i familien, skilsmisse eller flytning. 
Det er almindeligt, at børn reflekterer forskelligt over episoder hjemme og i institutionen. Spørg os for uddybning og forklaring, hvis I hører jeres barn fortælle ting, I ikke forstår eller er uenige i. Hvis vi taler med barnet om ting hjemmefra, der vækker bekymring for os, deres adfærd ændrer sig, eller skaber unødige problemer, taler vi med forældrene med det samme. Ofte kan disse ting klares i hverdagen. Hvis der er brug for uddybende samtaler, sørger vi for at afholde dem så hurtigt som muligt.