Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen

Velkommen til Børneinstitutionen Græshoppen

Græshoppen er en lys og indbydende institution. Den er opført i 2009 med 2 vuggestuegrupper med 12 børn på hver og 3 børnehavegrupper med ca. 20 børn på hver og 3 læringsrum - et værksted hvor vi har fokus på kreativitet og science (natur videnskabelige eksperimenter), et stort fællesrum og et store bevægelsesrum, der er fyldt med puder og madrasser, gynger og forskellige andre idrætsmedier. 
Børnehuset Græshoppen er blevet certificeret pædagogisk idrætsinstitution i december 2018. Pædagogisk idræt består af leg og bevægelse som har stor betydning for børnenes fysiske sundhed, sociale velvære og trivsel samt forudsætning for, at de kan lære nye ting. I 2019 har alle voksne været på kursus i børneyoga. Det er relevant for vores indsats for at give børnene de bedst mulige udviklingsrammer. Børn lærer med kroppen, det vil sige, at det er med kroppen barnet ser, hører, mærker og oplever verden. Vi arbejder ud fra 4 fokusområder (fysisk, psykisk, socialt og kognitivt), som dækker barnets generelle udvikling. 

I Græshoppen er børnene meget udendørs både sommer og vinter. De mange fysiske aktivitetsmuligheder udendørs styrker børnenes motorik gennem leg og bevægelse. På legepladsen klatrer børnene i træerne og udfordrer kroppen ved fx at cykle, løbe og hoppe på bænkene. Undersøgelser viser også, at det styrker børnenes immunforsvar og gør dem mindre modtagelige over for sygdomme at være meget udendørs. 

Hele institutionen går ud hver morgen, hele året rundt, fra kl. 7.45-9 (8.30 for vuggestuebørnene). Flere undersøgelser fra Sverige viser, at netop det, at starte dagen udenfor har en positiv effekt på børn og sygdomme. Vi bruger vores legeplads meget. Legepladsen har stier, bakker, terrasser og masser af gode bevægelses- og legemuligheder. I området omkring os har vi en helårs-kælkebakke, Espelunden, Rødovrehallen og Vestvolden, som vi benytter meget. 
I dagligdagen øver vi børnene i at være nysgerrige, at kunne sige til og fra samt at udtrykke deres følelser og idéer. Børn har brug for at beskæftige sig med det, der interesserer dem, og de har brug for at lege og fantasere for at bearbejde indtryk. Vi er opmærksomme på børns erfaringer og perspektiver, samtidig med at vi udfordrer dem, hvad angår deres færdigheder.
Pædagogisk lægger vi særlig vægt på at arbejde anerkendende. Vi ser og hører det enkelte barn og sammen sætter vi ord på deres handlinger og følelser. For at børnene skal kunne begå sig videre i livet, hjælper vi dem med at blive så selvhjulpne som muligt. Vi udfordrer dem i deres nærmeste udviklingszone. Det har vi for øje i vores daglige rutiner på toilettet, i garderoben og ved måltidet.
Der skal være plads til alle børn i fællesskabet og det er derfor vores opgave, at rammerne tilpasses de enkelte børn, sådan at de på sigt alle kan indgå i både det lille og det større fællesskab. 
Køkkenet ligger midt i institutionen. Her har børnene mulighed for at følge med i madlavningen, og der serveres økologisk frokost til alle både vuggestue- og børnehavebørn. Det er muligt, at købe kogebøger med køkkenets lækre opskrifter i børnehøjde. Græshoppen har nul-sukker politik (se under politikker). 
I Græshoppen er der en obligatorisk forældredrevet frugtordning som alle børn skal være medlem af, når de går i Græshoppen. Alle børn får igennem denne ordning økologisk frugt samt brød hver dag.